CBS gennemførte ikke COVID-19-test, Pence lossede ikke tomme kasser på et plejehjem, og 'Plandemic' er noget vrøvl

Etik Og Tillid

Betal ikke 'løgnerens udbytte.' Enig om at respektere fakta, uanset hvor de peger på dig.

Fotokomposit fra venstre mod højre: James O'Keefe, præsident for Project Veritas (AP Photo / Pablo Martinez Monsivais), vicepræsident Mike Pence (AP Photo / Susan Walsh) og et screenshot fra 'Plandemic.'

Jeg skal starte med at bemærke, at der er en vis fare ved at skrive en kolonne om ting, der ikke skete, fordi jeg risikerer at tilføre brændstof til de falske historier, der siger andet. Min kollega Kelly McBride, formand for Craig Newmark Center for Ethics and Leadership i Poynter, har skrevet om begrebet 'Løgnerens udbytte,' hvor en journalist gentager eller henviser til rygterne for at afvise et rygte og derved give rygteriet en belønning.

Men da vi er i sandhedens forretning, og disse ting har at gøre med nyhederne, lad os dykke ind.



Mølleskovle ved Project Veritas kørte undercover-video tidligere på ugen (jeg linker ikke til det), som de sagde var et bevis på, at 'CBS This Morning' afholdt COVID-19-test på en Grand Rapids, Michigan, klinik for at få klinikken til at vises. at blive overskredet med patienter. CBS sagde, at det ikke gjorde sådan noget.

Jeg kontaktede klinikken, der dansede rundt med vage udsagn fra Tasha Blackmon, klinikens præsident og administrerende direktør, som: 'Efter min viden har CBS This Morning ikke iscenesat nogen del af deres besøg på vores side.'

Jeg rakte ud til klinikken en anden og tredje gang for at prøve at få klarhed. Hvis CBS ikke arrangerede det, beordrede nogen klinikarbejdere til at komme i kø for falske testning? Endelig indrømmer klinikken nu, at ja, det bad nogle arbejdere om at hoppe ind i testlinjen.

I en erklæring sagde Blackmon:

Efter at have gennemført en intern undersøgelse lærte vi, at nogle få medarbejdere blev opfordret til at trække deres biler op i testlinjen for at give en visuel baggrund, der viser, hvor travlt teststedet kan blive.

Dette blev gjort med det formål at beskytte patientens privatliv, da mange af de patienter, der var planlagt til en COVID-19-test den dag, af HIPAA-grunde nægtede at blive filmet. Den person, der er ansvarlig for denne fejltagelse, har accepteret ansvaret og udtrykt dyb anger for denne uheldige situation.

Der er ingen beviser - nul - for at CBS vidste om klinikens iscenesættelse. Klinikens administrerende direktør sagde, at CBS ikke vidste om det. Men CBS slog alligevel. En Google-søgning viser en stikprøve:

(Skærmbillede, Google)

CBS redigerede videoen online for at fjerne klip fra testwebstedet, efter at det lærte medarbejderne var i køen, og tilføjede en note til siden, som sagde:

Redaktørens bemærkning: CBS News kunne ikke kontrollere ægtheden af ​​en scene fra et af testwebstederne, der oprindeligt blev omtalt i denne historie. Mindst et medarbejder hos Cherry Health, som drev teststedet i Michigan, kan have været på linje med rigtige patienter. Historien blev sendt sidste fredag, men CBS News lærte om denne mulighed tirsdag aften, og henvisninger til dette teststed er blevet slettet fra videoen og denne ledsagende artikel.

Fox News-værter Sean Hannity og Laura Ingraham havde en bold med historien:

(Skærmbillede, Twitter)

Nu hvor vi ved, at det var klinikken, ikke CBS, der placerede arbejdere i køen, og at der ikke er noget bevis for, at CBS vidste noget om det, hvad er det store?

Project Veritas fik sit navn i overskrifter for at anklage mod CBS og råbte derefter om det:

'Videoen fik MILJONER af visninger og nåede nr. 6 om Twitters amerikanske emner.'

'Denne historie var så stærk, at selv The Washington Post måtte dække den.'

Husk, at det ikke er sandt, og at klinikken indrømmer, at det hele tiden var deres idé; CBS blev kastet. Det er, hvad Project Veritas gør - trash mainstream journalistik. Det er løgnerens udbytte.

Hvilket bringer os til torsdag aften.

Sent på aftenen var talkshowværten Jimmy Kimmel et skud på vicepræsident Mike Pence for at levere beskyttelsesudstyr til et plejehjem uden for Washington, DC Kimmel trak et stykke video og lyd fra en iscenesat pressebegivenhed, hvor vicepræsidenten aflæssede et par kasser med forsyninger.

I den vendte vicepræsidenten tilbage til varevognen efter aflæsning af fulde kasser, hvor chaufføren fortalte ham, at resten af ​​kasser i lastbilen var tomme. Pence spurgte, om de også skulle aflade dem, 'For kameraerne?' Der var lidt sjov om, hvor meget lettere disse kasser ville være, før de lukkede varevognens døre. Ingen tomme kasser blev aflæst.

nyhedshistoriske ideer til universitetsstuderende

Det forhindrede ikke Kimmel i at sige, at de kasser, som Pence leverede, var tomme.

(Skærmbillede, Twitter)

Så dukkede journalister på det.

(Skærmbillede, Twitter)

Og teamet til hurtig reaktion for Joe Biden ringede ind:

(Skærmbillede, Twitter)

I morges trak jeg C-SPAN-videoen op. Det viste vicepræsident Pence aflæsning af fulde kasser, og efter et par ture frem og tilbage kom vittigheden om at bære de tomme. Det er klart, at ingen af ​​de tomme kasser nogensinde kom ud af varevognen. Her er det segment, jeg trak fra C-SPAN råfoder.

Kimmel tog sit oprindelige indlæg ned og stillede dette, som ikke indrømmer nogen fejl. Selv undskyldningen ligger i snark.

(Skærmbillede, Twitter)

Efter min mening skylder Kimmel en on-air undskyldning og afklaring. Og hvis jeg kørte et ABC-datterselskab, ville jeg sandsynligvis nævne det i nyhederne.

Løgnerens udbytte her udbetales til Pence-hadere, der kun hørte, at en dum begivenhed til at begynde med var endnu mere latterlig, end den måske havde været.

Og så er der videoen - jeg vil ikke bruge ordet dokumentarfilm - kaldet 'Plandemic', som smelter internettet hver gang nogen sniger det på sociale medier, før det bliver rykket ned igen.

Jeg linker til det her for hvis du vil udforske sandheden og forfalskningerne omkring den, antager jeg at du bliver nødt til at se den. Mine kolleger hos PolitiFact kiggede på otte ting “Plandemic” blev forkert , og dette afsnit af PolitiFact-medarbejderforfatter Daniel Funke satte tonen for, hvad der skal følges:

I “Plandemic” interviewer Willis (Mikki) Dr. Judy Mikovits, en tidligere videnskabsmand ved National Cancer Institute. Mikovits, inden hendes arbejde blev miskrediteret , blev hyldet i slutningen af ​​2000'erne for hendes forskning i kronisk træthedssyndrom. Mikovits fremsætter flere påstande, der enten ikke er understøttet eller direkte falske.

Otte ud af otte ting, som Funke kontrollerede med fakta om historien, viste sig at være i rækkefølge: 'unøjagtige, ikke korrekte, en forkert forklaring, vildledende, uprøvet, unøjagtig, unøjagtig, ingen beviser til støtte for dette.'

Løgnerens udbytte betales af de mere end en million seere, der så videoen, selv mens de beskadigede ry for forskere, der fortjener bedre og værre, rejser ubegrundede tvivl om et videnskabsbaseret svar på pandemien.

Hvis du har sprunget over en del af teksten, så lad mig gentage overskriften.

CBS gennemførte ikke COVID-19-test.

Pence lossede ikke tomme kasser med forsyninger på et plejehjem.

'Plandemi' er noget vrøvl.

Du kan hader medierne, hader Pence og elsker sammensværgelser, men det er fakta. Elsk fakta, tak, selvom du ikke kan lide, hvor fakta peger på dig. Det er alt, hvad jeg beder om.

Al Tompkins er seniorfakultet ved Poynter. Han kan nås på atompkins@poynter.org eller på Twitter, @atompkins.