Bare rolig, hunde dør ikke af rykkede godbidder i Storbritannien. Men tusinder af Facebook-brugere tror, ​​de er det.

Faktakontrol

(Shutterstock)

Fakta mod forfalskning er en ugentlig kolonne, hvor vi sammenligner rækkevidden af ​​faktakontrol vs. hoaxes på Facebook. Læs alle vores analyser her.

Det har været en underlig uge for Facebooks partnerskab med faktakontrol.

På fredag, Snopes droppede ud af programmet, som gør det muligt for faktakontrollere at mindske rækkevidden af ​​falske påstande på platformen med henvisning til båndbreddeproblemer. ABC Nyheder er også faldet ud , og Associated Press evaluerer dens deltagelse. (Offentliggørelse: At være underskriver af det internationale faktakontrolnetværks principper er en nødvendig betingelse for at deltage i projektet.)

Alligevel udnyttede nogle amerikanske faktakontrakter partnerskabet til at overgå de store bluffer på Facebook i denne uge - mens deres udenlandske kolleger kæmpede for at gøre det samme.

Da (Poynter-ejede) PolitiFact fik titusinder af Facebook-engagementer til en faktakontrol af New Yorks nye abortlov, fortsatte den brasilianske faktakontrol Aos Fatos med at kæmpe med misinformation om et nyligt dæmningskollaps; en af ​​dens historier fik 10 gange færre engagementer end en falsk meme på Facebook. En faktakontrol fra Le Monde's faktakontrolprojekt udførte tilsvarende dårligt.

Nedenfor er de øverste faktakontrol siden sidste onsdag i rækkefølge efter, hvor mange likes, kommentarer og delinger, de fik på Facebook, ifølge data fra målgruppeværktøjet BuzzSumo. Ingen af ​​dem adresserer talte udsagn ( som denne ) fordi de ikke er bundet til en bestemt webadresse, et billede eller en video, som faktakontrollere kan markere. Læs mere om vores metode her .

(Skærmbillede fra Facebook)

1. 'Nej, abortloven i New York lader mødre ikke abortere babyer et minut før de ville blive født'

Faktum:31,2K forpligtelser

Falske:7.2K forpligtelser

Denne PolitiFact-faktakontrol var det uges mest effektive indlæg - endda klarede det sig bedre end webstedets dækning af Unionens adresse tirsdag aften.

Faktakontrollen debunked et falsk Facebook-billede af en baby indsendt af en hyperpartisan side. Billedet hævdede, at det i henhold til en ny New York-lov er lovligt at afbryde ufødte babyer et minut før de er født. Det falske indlæg kom efter regering Andrew Cuomo underskrevet et lovforslag, der vedtog Roe v. Wade Højesterets afgørelse om abort som statsret, der udløser misinformation på tværs af sociale medier.

PolitiFact skrev i sin faktakontrol, at New York-lovgivningen udvider sundhedspersoners beføjelse til at udføre aborter, når ”patienten er inden for 24 uger fra graviditetens begyndelse, eller hvis der ikke findes føtal levedygtighed, eller abort er nødvendig for at beskytte patientens liv eller helbred. ” Under sit partnerskab med Facebook, når PolitiFact først markerer et indlæg som falsk, skal brugerne modtage en advarsel, før de deler det - men Poynter var stadig i stand til at dele (og derefter straks slette) billedet uden at modtage en advarsel.

to. 'Pelosi brugte ikke $ 497 millioner på renoveringer'

Faktum:5.5K forpligtelser

Falske:1,1 tusinde forpligtelser

Dage før den amerikanske præsident Nancy Pelosi indtog scenen for tirsdag aften's State of the Union-adresse, spredte misinformatorer falske påstande om hende på Facebook.

Den 27. januar en hyperpartisan side delte en falsk historie der hævdede, at Pelosi havde brugt 497 millioner dollars på kontorrenoveringer under den nylige nedlukning af regeringen. Historien blev oprindeligt udgivet af Christopher Blair, en berygtet internet-svindler, der hævder, at hans arbejde er satire på trods af, at falske nyhedswebsteder ofte kopierer hans historier og citerede en sammensat Gateway Pundit-rapport. Artiklen syntes at være nede ved offentliggørelsen, og der findes ingen arkiveret version i Wayback Machine.

Factcheck.org markerede indlægget som en del af sit partnerskab med Facebook, men kun en lignende faktakontrol fra PolitiFact blev opført som en relateret artikel nedenunder. Poynter var ikke i stand til at dele den falske historie fra hyperpartisan-siden uden at modtage en advarsel om, at den var blevet afskåret - men en fejl der lader brugere dele falske indlæg fra deres specifikke webadresser sker stadig.

(Skærmbillede fra Facebook)

3. ‘Marina Silva licenserede ikke dæmninger af Brumadinho og Mariana; tilladelse kom fra Minas regering Generel'

Faktum:3.3K engagementer

Falske:36,4K engagementer

Næsten to uger efter en dæmning sprængte ved en mine i den brasilianske provins Minas Gerais fortsætter misinformation med at ødelægge sociale medier - og det slår faktakontrollere 10 mod en.

Den 29. januar postede en Facebook-bruger en falsk meme med påstand om, at Marina Silva, en tidligere miljøminister og præsidentkandidat, godkendte opførelsen af ​​to dæmninger, der er sprængt de sidste par år: Brumadinho og Mariana. Faktisk rapporterede Aos Fatos, at den førstnævnte blev bygget for mere end 40 år siden, og at sidstnævnte blev godkendt af statslige organer i Minas Gerais, som loven kræver.

Aos Fatos debunkerede det falske indlæg på Facebook, og Poynter var ikke i stand til at dele det fra hyperpartisan-siden uden at modtage en advarsel om, at det var blevet debunked.

Fire. 'Nej, dette billede viser ikke Edouard Philippe sov i nationalforsamlingen'

Faktum:3.3K engagementer

Falske:23,8 tusind poster

En anden af ​​de mest virale hoaxes, som Poynter analyserede i denne uge, fandt et stort publikum i Facebook-grupper for Yellow Vest-demonstranter - der har skænket masser af misinformation i de seneste uger.

Den 22. november en Facebook-bruger indsendte et foto at han hævdede afbildet Edouard Philippe, Frankrigs premierminister, sovende i Nationalforsamlingen. Stillingen var en tilsyneladende indsats fra de gule veste, der startede som en protest mod stigende dieselafgifter og siden er vokset til at blive mere anti-etablering for at kritisere politikere ved magten. Men Le Mondes Les Décodéurs-faktakontrolprojekt afslørede billedet den 1. februar og sagde, at Philippe slet ikke sov - han var dybt tænkt.

Les Décodéurs debunkerede billedet som en del af sit partnerskab med Facebook, omend mere end to måneder efter, at det blev offentliggjort. En tidligere version af meme samlede endda omkring 300.000 aktier. Men både Les Décodéurs 'artikel og en relateret faktakontrol fra CheckNews blev opført under posten, som Poynter ikke kunne dele uden at modtage en advarsel.

(Skærmbillede fra Facebook)

5. 'Dør hunde af at spise rykvise godbidder?'

Faktum:245 forpligtelser

Falske:30,3K engagementer

Wow, folk elsker virkelig vildfarelser om dyr.

Den 11. januar en Facebook-bruger sendt et skærmbillede af en tekst, der hævdede rykkede hundegodter købt hos den britiske forhandler B&M, forårsagede nyresvigt hos hunde. Det hævdede også, at dyrlæger havde frigivet en rapport om, at godbidderne ikke var sikre for hunde. Full Fact afskedigede imidlertid indlægget og sagde, at der ikke var noget bevis, der understøtter påstanden om, at godbidder fra en bestemt forhandler forårsagede tilstanden.

Full Fact markerede indlægget som en del af dets partnerskab med Facebook, og dets relaterede faktakontrol blev vist nedenunder. Poynter var ikke i stand til at dele hoax uden at modtage en advarsel.

daca-modtagere draperet i mexicansk flag