Nej, blå araer er ikke uddøde. Men et Facebook-indlæg, der hævder, at de har mere rækkevidde end en faktakontrol.

Faktakontrol

(Skærmbillede fra Facebook)

Fakta mod forfalskning er en ugentlig kolonne, hvor vi sammenligner rækkevidden af ​​faktakontrol vs. hoaxes på Facebook. Læs alle vores analyser her.

Når den længste regeringsnedlukning i USAs historie sluttede på fredag ​​havde faktakontrollører stadig travlt med at debunke svindel om det.



Snopes, Factcheck.org og (Poynter-ejede) PolitiFact alle debunked hoaxes om nedlukningen og dens implikationer for amerikansk indvandringspolitik denne uge, herunder et særligt viralt indlæg om ulovlige indvandrere, der modtager regeringskontrol. Denne historie var ugens højeste præstation for alle tre faktakontrolforretninger.

Men ikke alle Facebooks faktakontrolpartnere,som ydesevnen til at mindske rækkevidden af ​​falske historier, billeder og videoer i nyhedsfeeden var så heldig.

Nogle af de mest upolitiske faktakontroller (se: “ Nej, denne papegøje er ikke uddød ”) Fik næsten ingen trækkraft på Facebook sammenlignet med de bluffer, de debunked. (Offentliggørelse: At være underskriver afdet internationale faktakontrolnetværks principperer en nødvendig betingelse for at deltage i projektet.)

Nedenfor er de øverste faktakontrol siden sidste tirsdag i rækkefølge efter, hvor mange likes, kommentarer og delinger de fik på Facebook, ifølge data fra målgruppeværktøjet BuzzSumo. Ingen af ​​dem adresserer talte udsagn ( som denne ) fordi de ikke er bundet til en bestemt webadresse, et billede eller en video, som faktakontrollere kan markere. Læs mere om vores metode her .

(Skærmbillede fra Facebook)

John King valgkort 2016

1. 'Dilma udstedte ikke et dekret om at reducere regeringens ansvar for dæmningskollaps'

Faktum:28,5K forpligtelser

Falske:1,4K engagementer

Følge en dæmnings sammenbrud i Brasilien fredag ​​cirkulerede misinformation på sociale medier - og Agência Lupa var oven på det.

En sådan svindel , som en hyperpartisan Facebook-side offentliggjorde den næste dag, hævdede, at den tidligere brasilianske præsident Dilma Rousseff ændrede et regeringsdekret om at klassificere dæmningskollaps som naturlige fænomener for at gøre regeringsorganer mindre ansvarlige. Lupa afskedigede det falske indlæg, som indeholdt et skærmbillede af dekretet, og rapporterede, at dæmningskollaps kun blev kategoriseret som naturkatastrofer, når ofre har brug for hjælp fra en statsarbejderfond.

Lupa markerede det falske indlæg, som blev kopieret af flere andre sider og brugere på Facebook - hvoraf nogle samlet tusindvis af flere engagementer. Lupas faktakontrol blev ikke vist under det oprindelige indlæg på hyperpartisan-siden, men Poynter kunne ikke dele (og derefter straks slette) den uden at modtage en advarsel.

to. 'Nej, 18 millioner illegale indvandrere fik ikke en 'regeringscheck' i denne måned'

Faktum:17.4K engagementer

Falske:4.4K engagementer

Denne faktakontrol var en vigtig gevinst for PolitiFact under en nyhedscyklus, der fortsatte med at blive drevet af regeringens nedlukning og amerikansk indvandring.

I et tekstindlæg offentliggjort den 20. januar hævdede en Facebook-bruger fejlagtigt, at 18 millioner ulovlige indvandrere modtog regeringschecks under regeringens nedlukning i denne måned, mens føderale medarbejdere ikke gjorde det. PolitiFact debunkerede den 24. januar og sagde, at - bortset fra det faktum, at papirløse indvandrere ikke er berettigede til de fleste offentlige fordele - er der ikke engang 18 millioner af dem i USA

Snopes og Factcheck.org også debunked det falske indlæg, der blev kopieret ordret i andre indlæg på Facebook og Twitter, i deres mest effektive faktakontrol i ugen, som begge fik færre engagementer end PolitiFacts. Poynter kunne ikke dele hoax uden at modtage en advarsel, men kun PolitiFact og Factcheck.org's debunks dukkede op under de falske stillinger, da Snopes sagde, at de ikke havde markeret dem.

minneapolis stjerne og tribunecirkulation

(Skærmbillede fra Facebook)

3. 'Nej, røde tørklæder marcherede ikke med et banner til støtte for Benalla og Castaner'

Faktum:9,8 tusinde forpligtelser

Falske:3.7K engagementer

Som protesterer de gule veste fortsætter i Frankrig, en anden fraktion opkaldt efter tøj er kommet frem : de røde tørklæder. Og gruppen, der dannedes som reaktion på den vold, som nogle gule vestprotester fremkaldte, har skabt mere misinformation om uroen.

Den 27. januar blev en Facebook-side, der vides at sende optagelser af protester, der er sendt et billede der angiveligt viste Red Scarf demonstranter marcherede med et banner med navnene på to franske embedsmænd med to blå hjerter. Mens det antyder, at demonstranterne støtter det politiske etablissement, afslørede Libérations CheckNews billedet og rapporterede, at dette banner ikke var lavet af de røde tørklæder - men snarere gule vest-tilhængere, der ønskede at trolde de førstnævnte.

Mens CheckNews linkede til billedet i dets debunk, var Poynter stadig i stand til at dele det uden nogen advarsel, hvilket betyder, at det falske indlæg ikke blev markeret korrekt i Facebooks faktecheckingssystem.

Fire. 'Nej, denne papegøje er ikke uddød'

Faktum:485 forpligtelser

Falske:12,8K forpligtelser

En masse fejlinformationer på Facebook forsøger at vække partiske spændinger for at få likes og delinger. Men dette svindel var rettet mod dyreelskere.

I et Facebook-billedindlæg offentliggjort den 16. januar, hævdede en side kaldet 'Jeg elsker dyr' på fransk fejlagtigt, at den blå ara var blevet erklæret uddød. Agence France-Presse debunkerede den 24. januar med henvisning til en rapport fra International Union for Conservation of Nature, der fandt ud af, at arten ikke engang er i fare for udryddelse. Faktisk er fuglen blandt de mest “udbredte og almindelige” i verden.

Poynter var ikke i stand til at dele den falske Facebook uden at modtage en advarsel om AFPs faktakontrol, men den relaterede artikel blev ikke vist under hoax på siden 'Jeg elsker dyr'.

(Skærmbillede fra Facebook)

et knæk i rustningen espn

5. 'Nej, Verdensbanken udnævnte ikke Modi som premierminister, der lånte mest siden 1947'

Faktum:112 forpligtelser

Falske:1,2K forpligtelser

Mens dette svindel fik næsten 10 gange flere engagementer på Facebook end en debunk fra Boom Live, blev det senere slettet helt.

Den falske nyhedshistorie, som en Facebook-bruger indsendt i en gruppe ejet af en 'digital mediestart på YouTube' hævdede, at Verdensbanken sagde, at premierminister Narendra Modi havde lånt mest fra organisationen siden Indiens uafhængighed. Boom Live debunkerede historien og sagde, at det var en gammel historie fra et falskt nyhedswebsted, der hovedsageligt offentliggør anti-Modi-indhold, og at det ikke kunne finde data til sikkerhedskopiering af kravet.

Boom linkede til den falske historie på Facebook, men der blev ikke angivet nogen relateret faktakontrol under de indlæg, der stadig var live, da de blev offentliggjort.