Vaccinegasbelysning, maske falskhed og falske kurer dominerer nylige krav tilføjet til CoronaVirusFacts Alliance Database

Faktakontrol

Falske påstande om vacciner udgjorde en tredjedel af faktakontrol, der blev sendt til databasen siden starten af ​​2021.

AP Photo / Marcio Jose Sanchez

Da verdensledere og hverdagsborgere bretter ærmerne op for at blive vaccineret mod COVID-19, har udbydere af løgn henvendt sig til en ny taktik - og hævdet, at disse vaccinationer var en svindel. Vicepræsident Kamala Harris, den australske premierminister Scott Morrison og den sydafrikanske præsident Cyril Ramaphosa har alle været genstand for falske påstande om, at deres tv-udsendte vaccinationer var 'iscenesat'.

Ud af de 688 faktakontrol, der blev tilføjet til CoronaVirusFacts Alliance-databasen i de første to måneder af 2021, slog 234 falske påstande tilbage, der havde til formål at sy tvivl om effekten af ​​COVID-19-vacciner. Databasen er produktet af historiens største samarbejdsprojekt med faktakontrol, der samler 99 faktakontrolorganisationer fra mere end 70 lande til at kompilere faktakontrol på mere end 40 sprog. En af de mere almindelige løgn involverede gaslysning af offentligheden ved at hævde, at højt omtalte vaccinationer som Harris, Morrison og Ramaphosa alle blev iscenesat.



slug line hus af kort

Andre almindelige temaer omfattede påstande, at vacciner dræber mennesker (de er ikke), og falske hævdelser, der hævder, at vacciner vil ændre / påvirke en persons biologi eller DNA (det vil det ikke).

Påstande om, at vacciner dræbte mennesker centreret om et fupnummer ud af Norge, hvor nogle fejlagtigt hævdede, at den norske regering beskyldte Pfizer / BioNTech-vaccinen for dødsfaldet hos 23 vaccinerede seniorer. I det mindste seks faktakontrol organisationer i Europa og Asien bekræftede, at mens den norske regering undersøgte 13 ældres dødsfald, havde den aldrig givet skylden på Pfizer / BioNTech-vaccinen. Af de mindst 36 faktakontrol, der beskyldte COVID-19-vacciner for øget dødsfald, fokuserede 11 på dette Norge-svindel.

Påstande om, at COVID-19-vaccinerne på en eller anden måde vil ændre modtagerens biologi, styrede farveskalaen fra påstande, at australierne havde fået hiv (debunked her af Estadão Checks og Frankrigs mediebureau ) til påstande, at det ville føre til øget sterilitet hos mænd (debunked her af Agentur Lupa ).

Australien / HIV-kravet kapitaliseres på en rigtig nyhedshistorie om en mislykket vaccinkandidat lukket ned i den tidlige produktion. University of Queenslands vaccinkandidat producerede HIV-antistoffer i nogle tidlige forsøgsdeltagere, hvilket førte til, at de fejlagtigt testede positive for sygdommen. Forskere sagde, at problemet ville tage et år at løse, og besluttede at opgive projektet.

trumf planlægger at skære social sikring

Begge Estadão Checks og AFP debunked påstande, der undlod at nævne de falske positive tests, og i stedet brugte uddrag af historien til fejlagtigt at støtte en større fortælling om, at COVID-19-vacciner er farlige.

Falskhed om masker varierede fra, at de ikke var meget effektive i bedste fald til at være aktivt skadelige i værste fald. Tidligere debunked hoaxes omkring masker, der fører til hypoxi gjorde et kort udseende, men der var også nye påstande, der fejlagtigt forbandt maskering med lungekræft.

ScienceFeedback , Damn.es og Demagog alle afskrækkede variationer på denne påstand, der brugte forskning på orale bakterier for fejlagtigt at hævde, at langvarig maskebæring forårsager kræft. Faktakontrollanterne påpegede, at denne forskning overhovedet ikke involverede maskering, og at påstanden gjorde store logiske spring for at fremme dens falske konklusion.

liste over abc-nyhedsankre

På trods af adskillige debunkings fortsatte faktakontrol af falske kurer fremtrædende i databasen. Hydroxychloroquine og naturlægemidler udgjorde en fjerdedel af de 95 faktakontroller om helbredelse. Falskhed om lægemidlet mod malaria var mest fremtrædende i Brasilien, hvor regeringselementer inklusive præsident Jair Bolsonaro fortsætter med at fremme hydroxychloroquin som en mirakelkur mod COVID-19.

Agentur Lupa og Fakta , begge afviste variationer af et krav om, at hydroxychloroquin-skeptikere havde trukket deres kritik af stoffet tilbage. Agência Lupa kontrollerede faktisk et Facebook-indlæg, der fejlagtigt hævdede, at den amerikanske regering anbefalede hydroxychloroquin (det er det ikke). Aos Fatos afviste et påstand om, at tilbagetrækningen af ​​en Lancet-artikel, der satte spørgsmålstegn ved effektiviteten af ​​hydroxychloroquin, beviser lægemidlets effektivitet. Undersøgelsen blev trukket tilbage for tekniske problemer med sine data.